h1

Plötsligt händer det

maj 5, 2011

Ja, alldeles plötsligt griper Den jag var av Meg Rosoff tag i mig efter två veckors mycket sporadiskt läsande. Jag läser ut den, och tycker plötsligt att den är väldigt bra.
Det var det där jag egentligen väntade mig redan när jag började läsa boken, medan jag bodde kvar i min hemstad. Om det var inför-flytten-nerver som lade sig i vägen då vet jag inte, men sedan tillbringade boken en lång tågresa på ett oväntat oåtkomligt ställe i en av mina väskor, och därefter rullade min nya vardag in över mig och gjorde det svårt att koncentrera sig på seriös läsning. Dessutom har jag vänstrat med Juha Ruusuvuoris bok om svenskösterbottningarna.
Trots att Den jag var smällde till och blev en bokhöjdare i mina ögon de där sista två dagarna av läsningen är det ändå lite skönt att vara färdig med den. Jag går inte så bra ihop med att harva runt i evinnerligheter i samma bok.

Men låt inte det här avskräcka er! Den jag var är en godbit med många intressanta trådar av den där sorten man skulle vilja diskutera i en bokcirkel efter avslutad läsning, och slutet får mig att tänka väldigt mycket på en snudd på klassisk svensk ungdomsroman. Vilken vill jag inte tala om, eftersom jag misstänker att det kunde avslöja för mycket för någon – men vill du absolut veta kan du lämna din mailadress på egen risk.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

