h1

Urbant djurliv

juni 3, 2011

Jag hör tornsvalorna utanför mitt öppna fönster, och det är faktiskt mycket mer än jag vågat hoppas på. Det där ljudet som är så mycket sommar – tänk att det finns här också.

En av alla de saker som fascinerar mig med den här staden är all natur som finns här. inte bara de planerade grönområdena (som helst får vara ganska vildvuxna för att riktigt falla mig i smaken), utan allt det här som lever mitt bland människomängderna och trafiken. Igelkotten som jag mötte en natt i Åggelby. Berguvarna som föder upp ungar på Forums tak, och citykaninerna som enligt vissa rykten siktats till och med på lokaltågen. (Det där sistnämnda tror jag inte på även om jag annars köper citykaninernas existens utan att ha sett dem). Näktergalarna som kom till sist och som tillsammans med koltrastarna förgyller kvällspromenader i parkerna.

Jag är medveten om att jag är ganska mycket lantis i stan, i en stad som med internationella mått mätt dessutom är ganska liten. Men det här att se saker med nya och ovana ögon, det är ett tillstånd som inte är evigt. Det finns redan så mycket i den här helsingforstillvaron som helt obemärkt har blivit vardagsmat. Man orkar inte förundras (eller för den delen förfäras) hela tiden. Kanske just därför har jag nu skapat en egen kategori för mina Helsingfors-relaterade bloggtexter. För min egen del, när jag nostalgiskt ska blicka tillbaka, men också för folk som hittar in via google och har intresse av hur man kan uppfatta Helsingfors.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Åh, jag tyckte så mycket om din text. Det är speciellt, att se något med alldeles nya ögon. Du har så rätt i att det är något oerhört flyktigt, och det får mig att vilja ta in alla ögonblick och spara i en liten ask.

    Och så önskar jag att jag kunde fara till Helsingfors bara sådär, och se.


    • Tack för fina ord!
      Helsingfors är väl värt ett besök (eller flera) om du får tillfälle. Jag har ju bott här i nästan två månader vid det här laget, och tycker fortfarande att jag har mycket osett.



Kommentera

