Archive for 13 juni, 2011

h1

Våt och rödbränd

juni 13, 2011

Jag tycker uppenbarligen inte om de där skyddande hinnorna man har mellan sig själv och väderleken, allt det där som går bortom vanliga kläder.

I dag tar jag mig hem från jobbet görandes omvägar för ärenden och regnet tilltar så mycket att jag faktiskt tar fram det paraply jag hittills bara burit med mig på bottnen av väskan. Naturligtvis för att konstatera att paraply är en sjukt opraktisk tingest som trots tappra försök ändå inte håller en torr bortsett från huvud och överkropp.

Det finns annat på botten av väskan också. En tub solkräm, med utgångsdatum hösten 2009. Så länge har den inte hängt med i just den väskan, men oöppnad har den varit mycket länge.
Jag inser ju själv, med tanke på att jag inte bara är röd här och var utan dessutom ömhudad på ena axeln, att det hade varit bättre att använda den under gårdagens utflykt till Rönnskär. Fast solkräm är lite som paraplyer: sjukt irriterande. Kladdigt och bökigt, och antingen innehåller den ingredienser jag inte vill ha i närheten av min hud eller också efterlämnar den en vit hinna som min gör.
Fast jag är inte dummare än att jag medger att den där kladdigheten hade kunnat vara värt det, åtminstone just igår.

Det är nog tur att regn och kyligare väder drog in över oss igen, för det verkar vara fler än jag som har antagit en onödigt röd färgton under den gångna värmeböljan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,