h1

Helsingforsvandringar

juli 14, 2011

Fick tillfälle att gå in och se mig omkring i Helsingfors domkyrka idag. Det var onekligen lite av en besvikelse. Så pampig som den är på utsidan hade jag väntat mig något mindre blekt och asketiskt på insidan. Ska jag vara riktigt ärlig tyckte jag att den var tråkig. Jag har förstås svårt att låta bli att jämföra den med Åbo domkyrka som var en del av min vardag i flera år, och som är oändligt mycket intressantare att titta på från insidan.

Hör kommer alltså ett litet Helsingforstips: Titta gärna på Domkyrkan från utsidan, men råkar kyrkan vara reserverad för förrättningar eller liknande behöver i inte sörja över missad interiör. Gå till Nationalbiblioteket på andra sidan gatan istället. Dit gick jag nämligen också idag, och det var det pampigaste jag har sett på länge. Både boksamlingarna och arkitekturen.

(Sedan gick jag bort mig i trakterna kring Rödbergen och Eira, men konstaterade att det var en ganska bra sommarkväll att gå bort sig i. Vackert väder, vackra omgivningar och en känsla av att jag nog kommer att hitta rätt till slut. Det gjorde jag också, efter att ha gått många långa omvägar. Kvällspromenad, kallas det av en del.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Sv: Nä, mina tvättlappar är också svåra att få rena, oljefläckarna blir kvar. Jag använder billiga små ansiktshanddukar som jag kan byta ut då och då. De är nog hyfsat rena efter tvätt i maskin, bara att oljan har färgat av sig, så jätteofta tror jag inte att man behöver byta ut dem. Eller vad tror du?

    Och om det andra: Jag är också skitdålig på att få in dagkräm-rutin, har försökt flera gånger. Men min hud mår inte direkt dåligt utan så jag överlever.



Kommentera

