h1

Det där som kunde hända trots allt

juli 23, 2011

Det händer såna där saker som man inte tror är möjliga. Det säger i och för sig mycket om hur den här världen funkar att jag inte blir överraskad av svältkatastrofen på Afrikas horn, men desto mer chockerad över fredagens händelser i Norge.
Norge, det är så nära. Det kunde ha varit här, snurrar det om och om i mitt huvud när jag ser skakiga tv-bilder från regeringskvarteren i Oslo gå på repeat. Det kunde ha varit i de här kvarteren där jag rör mig dagligen. Det kunde ha varit på ett tryggt och paradisiskt lägerområde där jag själv njutit av att få vistas, ett lägerområde som jag glatt mig över att andra ungdomar får ta över efter mig.
Norge. De pratar ju nästan som jag, blir jag påmind om när jag följer livesändningarna från norska tv 2 på nätet.

Nätkommentarerna till de första nyhetsartiklarna som kablar ut informationen om bombdådet i Oslo vet förstås genast hur det ligger till. Det var förstås muslimerna, och vi borde häva ut dem ur det här landet också innan det smäller här.
Vem är det vi ska göra oss av med nu? De kristna? De allt för ariskt blonda och blåögda? Var ska vi hitta den där kortsynta och drastiska lösningen när ondskan finns mitt ibland dem som vi räknar som våra egna?

Det är ofattbart, det här som hänt i Oslo och på Utöya. Det är sanslöst obegripligt att en enda individ plötsligt kan ha så många oskyldiga liv på sitt samvete. Samtidigt är det en påminnelse om att hotet och ondskan inte sitter i det som ter sig främmande på ytan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer

  1. Det kommer alltid att finnas psykotiska människor omkring oss…Skolskjutningarna i Jokela t.ex…Nu kanske man fått upp ögonen för psyknedskärningarna och för att folk måste värna om varandra på ett annat sätt än dagens ytliga ”me me me ” …
    Synd att invandrarna och muslimerna alltid skall beskyllas i första hand…
    De som ”vet” allt sitter vid sina chatsidor ( kolla in sub chat nångång – där finns orsak att sätta in övervakning !!! En otrolig fientllighet gentemot olika folkgrupper )

    Jag känner ett djupt medlidande och en enorm sorg – till vilken nytta det vara månde….Hoppas de anhöriga och de överlevande orkar genom sina traumor och får den hjälp de behöver !!!

    Till all lycka gjorde störtregnen och det häftiga åskvädret att min källare svämmade över och jag var tvungen att BILDLIKT kanalisera min frustration på – dräneringskanaler…

    Ljuset brann hela dagen på min hylla – vilket jag förskräckt uppdagade då jag kom in vid 23-tiden – lerig och svettig….


    • Ja, jag hoppas verkligen att det kan komma något positivt ur det här också, inte bara tragik.


  2. Det är så obegripligt och det blir svårare att ta in ju mer de drabbade liknar en själv… Men på något (konstigt?) sätt är jag lättad över att gärningsmannen var norrman och inte en islamistisk fundamentalist – inte för att det gör livet lättare för alla drabbade, utan för att vi kanske slipper åtminstone en del generaliseringar nu efteråt.


    • Jag är också lättad. Inte för att det gör det som har hänt mindre hemskt för de drabbade, eller mindre obegripligt, men för att följdeffekten åtminstone inte blir att en mängd helt oskyldiga muslimer får lida.


      • Men nu får i stället en massa andra oskyldiga människor lida. Naturligtvis gottade sig media i att gärningsmannen varit med i Fremskrittpartiet. Och här i Sverige går genast asocciationerna till Sverigedemokraterna.


      • Sant – vem det än är som tar livet av folk så får oskyldiga människor lida. Men när jag ser mig omkring på vad som händer omkring mig, på hur min omvärld fungerar, så verkar det fortfarande vara som om tröskeln att trakassera en människa som tillhör minoriteten är mycket lägre än tröskeln att trakassera en människa som tillhör majoriteten.
        Jag säger inte att Fremskrittspartiet, Sverigedemokraterna eller Sannfinländarna ska skuldbeläggas för det här – men faktum är att åtminstone de sistnämnda klart och tydligt har bidragit till att rasistiska åsikter har blivit mer accepterade. Ska jag vara ärlig skrämmer det mig att det i sin tur kan bidra till att någon finländare med skruvad hjärna får för sig att han eller hon kanske också borde ta till dödligt våld för att lösa det som politikerna kallar invandrarproblematiken.



Kommentera

