h1

Bokfrågornas ABC: E

januari 23, 2010

Bokfrågorna letar sig framåt i alfabetet, och jag som ligger några steg efter når bokstaven E.

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?

Evergreens skulle ju kunna vara en form av klassiker – kanske böcker som inte ännu uppnått total klassikerstatus, men som vi gärna kallar blivande klassiker? Eller böcker som man själv känner att man skulle kunna läsa om ungefär hur många gånger som helst? Till den senare kategorin, i min version, hör till exempel Ronja Rövardotter, Sommarljus, och sen kommer natten samt Stolthet och fördom.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?
Jag tror inte att jag behöver ta fram Book Notes och räkna för att komma fram till att det är Sverige.
Har inte järnkoll på vilka länder som inte har prickats av, men jag antar att de är några stycken. På rak arm kan jag till exempel inte komma på att jag skulle ha läst böcker från exempelvis Portugal, de baltiska staterna, Ungern eller Monaco, för att bara nämna några exempel.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?
Åh, det här är ju svårt – jag tror att största delen av de böcker jag läser är skrivna av europeiska författare. Om vi bantar ner utbudet en aning genom att bortse från de svenskspråkiga kan jag exempelvis nämna Vibeke Olsson, Lene Kaaberböl, Michelle Magorian och Jane Austen.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.
Jag kan berätta om den finländska klassikern Sinuhe egyptiern, skriven av Mika Waltari. Den finns på vartendaste litet bibliotek, är oftast gul och alltid stor och jag har fortfarande inte läst den. Däremot har jag ofta mött kunder som vördar Waltari och hans författarskap och tar för givet att de har en själsfrände i mig, som ju var anställd för att hålla ordning i hyllorna, hjälpa kunderna till rätta och vörda Waltaris författarskap.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer

  1. Sommarljus är fantastisk! Jag har inte heller läst Waltari, men maken brukar lovorda just Sinuhe egyptiern.


  2. Jag har börjat på Sinuhe minst tre gånger, men fortfarande inte kommit längre än till sidan 50. Jag blir inte intresserad, jag vet inte vad det är som är fel.


  3. […] Ikas ord 2.0 […]



Lämna en kommentar