h1

Årets läsning 2008

januari 2, 2009

Dags att årssummera! Jag är faktiskt lite taggad för det här i år, och tar det som plåster på såren för att jag inte är tillräckligt redaktionellt anknuten för att få göra det här i tryckt medium (den här gången).

2008 läste jag 82 böcker. Det är, har jag på känn (men orkar inte rota i gamla papper och verkligen kolla) ett aningen lågt antal. Det borde åtminstone vara lågtmed tanke på allt mitt o-läsande under sommaren, med ökentorra juni i spetsen (två böcker ekade sig ödsligt genom månaden).
Minst läst som sagt i juni, mest i september. Logiskt på många sätt, september är den månad under 2008 när jag har jobbat som allra minst.

Finaste läsupplevelserna* 2008

  • Hermelinen av Lene Kaaberböl (Boken som fick mig att nästan glömma att gå av bussen)
  • Mig äger ingen av Åsa Linderborg (Boken som fick mig och många andra att gråta och tänka på våra egna pappor, hur fina de var och är)
  • Ut och stjäla hästar av Per Petterson (cd-boken som jag inte kan etikettera, som var bra på ett suggestivt men oskrämmande sätt)
  • Till dess din vrede upphör av Åsa Larsson (boken jag smällde i mig under så glupande läsning att den borde ha gett mig litterärt magknip)
  • Stolthet och fördom av Jane Austen (boken jag älskade att läsa lyssna om)
  • Det här är allt – Cordelia Kenns kuddbok av Aidan Chambers (boken som helt säkert bidrog till ett nyord  i svenskan och som jag levde med, i och genom under en månads tid)
  • Blacksad 2: Valkoinen valtakunta av Diaz Canales och Guarnido (serieromanen jag snubblade över på jobbet och åt med ögonen samma kväll)
  • Jää av Tiitu Takalo (boken med finaste och finurligaste serienovellerna som fick mig att uppskatta min förmåga att läsa åtminstone serier problemfritt på finska)
  • Den femte systern av Mårten Sandén (boken som greppade mig och fick mig att associera hejvilt samtidigt som jag rös och nästan beskärmade mig)
  • Motljus av Annika Thor (boken som jag för bara några år sedan sannolikt hade klassat som alldeles för medelålders)

Jag är inte så mycket för nyårslöften, i synnerhet inte de mer specifika, men det slog mig när jag skummade listan över lästa böcker att förvånansvärt många lämnade ett ganska ytligt avtryck i min själ. Ett nyårslöfte inför det här året skulle alltså kunna vara att försöka bli bättre på att redan i ett inledande skede välja bort böcker av den här typen, i alla fall i min icke-professionella läsning.

*Notera att det är just finaste läsupplevelserna. Inte bästa böckerna jag läste. Det är knepigt med de där orden bra och kvalitet. Dessa böcker har jag verkligen njutit av att läsa. Det betyder inte att de är de tveklöst viktigaste eller absolut mest välskrivna eller litterärt mest nyskapande böckerna jag läste. Det här är bloggens fördel framom det tryckta mediet – min frihet att välja enligt mina egna kriterier.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One comment

  1. […] 3 minuter senare: NU kom jag på det. Det var Ika som tipsade om listan. […]



Kommentera

