h1

Bokfrågornas ABC: D

januari 15, 2010

Fjärde bokstaven är D och frågorna hör mer eller mindre ihop med just den bokstaven.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Åsa Larsson, tveklöst. Jag gillar faktiskt hennes personer också, kantiga Rebecka och excentriske Sivving, för att nämna ett par stycken. (Och om stavningen av namnen är åt skogen beror det på att jag mest har lyssnat mig genom Åsa Larssons produktion.)

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Det här är knepigt. Precis som Tätortstimotej-Anna håller jag med om att drama i första hand ska ses och inte läsas. Ändå läser jag drama ibland, och kan tilltalas av den avskalade formen. Jag skulle vilja dela upp den här frågan i två delar, nämligen:
Största teaterupplevelserna: Reko Lundáns Onödiga människor och Peter Snickars’ Under liten himmel. Just så omstörtande och engagerande vill jag att teater ska vara. Exakt sådär mycket på riktigt att det i vissa ögonblick gör ont.
Mest givande pjäsläsningen: Fröken Julie och En midsommarnattsdröm. Den sistnämnda är egentligen något av en överklivare som bryggar båda sidorna. Jag har även sett den, två gånger. En gång i omarbetad version som landade i 50-talsmiljö,en annan gång närmare originalet på Närpes Teater där föreställningen och miljön i kombination var snudd på magisk.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Inga direkta långkörare, men två miniserier: Stolthet och fördom samt En ö i havet.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
För att återknyta till deckartemat i den första frågan – Johan Theorins Nattfåk där snöstormen yr kring den gamla fyrmästargården på Öland, och till slut mer eller mindre griper in i handlingen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

En kommentar

  1. […] Ikas Ord 2.0 […]



Lämna en kommentar