h1

Bokfrågornas ABC: F

februari 8, 2010

F som i frihet och film.

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Den här var knepig, och grodde i bakhuvudet länge och till synes resultatlöst. I morse vaknade jag trött och eländig, tog mig ut i badrummet och konstaterade att jag hade Ut mot ett hav spelandes i huvudet (jag har sagt det förr och jag säger det igen – den inre jukeboxen är oerhört fascinerande!). Där och då slog det mig – Kristina från Duvemåla. Nej, jag menar förstås Utvandrarna… (Ty jag är aldrig så morgontrött att jag inte skulle kunna tänka på berättelser, det är bara det att tankarna inte alltid kommer ut i snyggt formulerade meningar med korrekt innehåll innan jag har fått vakna på allvar.) Utvandrarna alltså, denna första bok av fyra fantastiska, där frihetslängtan är som tydligast. Frihet från överheten, frihet från illasinnade husbönder, frihet från fattigdomen.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Läser boken, helt klart. Jag vill se vad filmskaparna har utgått från.
Jag ser gärna filmatiseringar av böcker jag har läst, och allra helst av klassiker. Riktigt roligt blir det om man har flera filmatiseringar att tillgå, så att man kan jämföra. T.ex. har jag sett sex olika filmatiseringar av Hamlet, inklusive BBC-inspelad tv-teater och Rosencrantz and Guildenstern are Dead.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!
Bridget Jones dagbok, helt enkelt därför att när man skalar bort allt dravel om intagna alkoholenheter, rökta cigarretter och viktförändringar börjar man skönja själva berättelsen. Helt klart bättre än boken, men även filmens Bridget är fånig på det där sättet som får mig att skämmas.
Jerusalem och Ronja Rövardotter är exempel på riktigt lyckade filmatiseringar av riktigt lyckade romaner. I båda fallen lutar det väl åt att jag ändå tycker ännu mera om romanerna, trots att filmerna fått högsta betyg av mig.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.
Maria Turtschaninoffs Arra – Legender från Lavora fick ett fint pris av jubilerande Svenska litteratursällskapet under helgens festligheter. Det betyder att hon kanske har synts en liten aning extra i finlandssvensk press de senaste dagarna (försvinnande lite i den del som nått mig, men man kan ju hoppas). Nu är min förhoppning att hennes bok även ska bli stor och känd i Sverige, för den är det vackraste och mest magiskt skimrande i fantasyväg som jag läste under hela fjolåret.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar