h1

kvartalsrapport

april 3, 2007

Bokhora startar trender igen, den här gången med en kvartalsrapport. Jag vill också vara med! I och för sig har jag inte satt upp några storstilade mål om att läsa si och så många böcker under 2007, men rapportera kan man ju göra i alla fall.

Alltså – antal lästa böcker under årets första månader: 16. Inget höjdarresultat med tanke på mina forna glansdagar, men jag har förhoppningar på att det kommer att ta sig under resten av året om bara läsförtjusningen håller i sig och om jag lyckas undslippa att köra fast och bli sittande tre-fyra veckor i samma bok. Första kvartalets resultat kan delvis skyllas på Gabriel García Márquez som fick mig att fastna i den evinnerligt myllrande Hundra år av ensamhet under allt för många veckor.

Likt bokhoreskribenten Jessica tänker även jag lista kvartalets guldkorn:

10 kommentarer

  1. Åh, jag önskar jag läste mer. Jag har kommit igång trögt det här året, måste skärpa mig. Tack för inspirationen!


  2. Visst var Lördag bra! 🙂 En av mina favoriter förra året.

    Upptäckte det här med kvartalsrapport igår jag också, så det blir nog lite läsrapportering idag.


  3. Men du måste ju tycka att Marquez var värd det! En av mina absoluta favoritböcker all times!


  4. Började fundera på min egen kvartalsrapport och upptäckte att två av dina guldkorn finns med: Vem vågar sommaren? (läst innan du nämnde den här) och Den tatuerade fjärilen (läst efter att du nämnde den). De kommer inte med på min guldkornslista dock… Det gör däremot Montecore – en unik tiger!


  5. Ah, måste bara tipsa…Har just läst en recensionsbok, ”Urchin” av M.I McAllister. Det är en barnbok och handlar om ekorrar, igelkottar, uttrar och mullvadar. De är ”som folk”, bor i slott o.s.v. Men det var faktiskt en riktigt bra bok! Så om du känner för en barnbok med det lilla extra, läs den! 🙂 Får lite vibbar från både Potter och Narnia, men den är ändå helt egen, inte alls härmad. Bara samma lite magiska känsla. Trevlig påskhelg!


  6. Francoise Sagan var en av mina tonårsfavoriter bland de skönlitterära författarna… hon var så speciell och skrev om det jag kände och tänkte – och drömde:)


  7. Cia: Det där är en svår fråga. Spontant tycker jag att boken kanske inte var värd en månads lästid. Men å andra sidan har jag ju läst den nu, och kan i fortsättningen se till att akta mig lite för fler böcker av författaren. Dessutom var den inte genomusel, inte alls. Den var bara oproportionellt jobbig att läsa i förhållande till vad jag fick ut av den.


  8. Ajaj, jag lånade Vem vågar sommaren, men lämnade tillbaka den oläst. En sån miss alltså. 🙂


  9. […] lästa böcker: 16. Lustigt nog är det exakt samma antal lästa böcker som i årets första kvartal. Eventuellt får man tolka det här som att min normala lästakt numera är 16 böcker i kvartalet. […]


  10. […] Till min stora förvåning upptäcker jag att det faktiskt är tre titlar fler än under motsvarande period förra året – trots att jag har börjat jobba. Fast å andra sidan har jag ju inte kämpat mig genom Hundra år […]



Lämna en kommentar